3Dプリンター・Arduinoを用い、ゴキブリの触覚の動きをインタラクティブアートとして再現した。
害虫の害は”衛生面”や”食品に対する害”など色々あるが、その一つに”心理的な害”、”不快害虫”という側面がある。例えばゴキブリを考えた時、多くの人が不快に思うのは何が不快なのか。我々はその動きの素早さが気持ち悪いのではないかとの着想に至った。例えば、カブトムシがゴキブリ同様の速度で動いている様を想像して頂きたい。多分気持ち悪い。
その動きの中でも特に気持ち悪いのは触覚の動きではなかろうかという仮説を立て、これを考えるためにゴキブリの触覚の典型的な動きを再現出来るロボットを開発した。
Okada et al. 2009, Okada and Toh 2004 によるとゴキブリの触覚の位置は垂直/水平の角度によって定義でき、その軌跡は規則的なLoop/Arch/Ventral line/Infinityもしくは型にはまらないRandomに分類出来る。
これらの動きを今回は実装した。またこれらの画一的な動きに対して変化を生み出すvariationモードも搭載した。このモードは、目標とする動きに対してガウシアンノイズを追加するものであり、これによって確率的に誤差が生じる。このブレによって、より生き物らしい動きになるのではないかという推測から追加した機能である。来場者はボタンによって触覚の動きを上記の5パターンに加えvariationモードの有無を選ぶことができる。どの動きが気持ち悪いか/気持ち悪くないか、を実際に見て確かめて頂きたい。
無機質なものがゴキブリの触覚と似た動きをする時、それはやはり気持ち悪いのか。それとも気持ち悪くないならば、ゴキブリのその動きが気持ち悪さを生む根源的な理由は他にあるのだろうか。我々の心の内にある心理的な害/不快について考える一つの機会になれば幸いである。
Using a 3D printer and Arduino, a pair of antennae movement of cockroach was reproduced as interactive art.
There are various harmful effects of pests such as “hygiene”, “damage to food”, “psychological harm” and “unpleasant pest”. For example, when we imagine cockroaches, what makes many people uncomfortable? We came up with the idea that the quickness of the movement might be unpleasant. For example, if a beetle moves at the same speed as a cockroach, maybe we feel something unpleasant.
We hypothesized that the most unpleasant movement was the antennae movement, and to think about this, we developed a robot that can reproduce the typical antennae movement of a cockroach.
According to Okada et al. 2009, Okada and Toh 2004, cockroach antennae positions can be defined by vertical and horizontal angles, and their trajectories can be classified as regular Loop / Arch / Vertical line / Infinity or Random. We implemented these movements in this work. We also implemented a variation mode that generates a little noise for these uniform movements. This mode adds Gaussian noise to the targeted movement, which causes a stochastic error. This is a function added from the speculation that this error may make the movement more like an animal.
Visitors can select the presence or absence of variation mode with the five movement patterns. Please actually see and judge which movement is unpleasant / not unpleasant.
When an inorganic thing behaves like a cockroach’s antennae movement, is it still unpleasant? Or, if not unpleasant, is there any other underlying reason why the cockroach’s movements make us uncomfortable?
We hope it will be an opportunity to think about the psychological harm / discomfort in our hearts.
Staffs
Yutaro UEOKA, Naoki UEOKA : Concept, Design, Engineering
Award / Exhibition
* winning work at 害蟲展( https://egox.jp/2020/06/21/pest-2/ ) 入選・展示20200725-0830
* Presentation at 害蟲展 ~悪モノにされたいきものたち~【オンライン展示】 (https://pestart.peatix.com/ )
日本語:https://youtu.be/ETs38FCyQi0
English:https://youtu.be/_zcIfCLmoZ0
複数の神経が伝言ゲームのように情報を伝えることで、情報が保持されることがある。これは一つの神経が記憶を保持するような静的な記憶と異なり、動的である。こうした動的な記憶を「ワーキングメモリ」という。
我々はビデオカメラとディスプレイから脳内のネットワークを模し、動的な記憶をインタラクティブアートとして再現した。体験者はカメラに好きな物を映すことができ、その映像は次々と隣のディスプレイに映っていく。映像は軽微なノイズなどによって増強したり、減弱したりしながら様々な形を創発し、また消えゆく。それは目を瞑っても頭に浮かぶ様々なイメージ、または心を無にしても生まれる雑念のようでもある。 我々の些細な日常は日々消えゆく動的な記憶の中にある。スケールを大きくすると、我々自身の生きた証も世代を経るごとに伝えられながらも消えゆく。つまり我々自身が生きることそれ自体もこのネットワークに揺蕩う情報のようなものかもしれない。
Just like telephone game (or Chinese whispers game), information is retained by being transmitted from neuron to neuron in our brains. Such dynamic memory is called working memory. Working memory is different from static memory which is retained as synaptic features in neurons. We mimic the neural circuit by 15 video cameras and displays to reproduce the dynamic memory as an interactive art. Audience can put any things in front of a camera, and the image which is captured by the camera are reflected on the next display one after another. The image is reinforced or attenuates by minor noise, and various shapes and colors emerge and disappear. It seems like a variety of images that come to mind even when you close your eyes , or idle thoughts which are born when you meditate. Our trivial daily life is in dynamic memories fading from day to day. Also our living proofs disappear as it goes through generations. This means that we ourselves might be like images wavering in this network.
Staffs
UEOKA Yutaro / Conceptor, General Director, Scientist
KASHIBA Natsumi / Art Director, Engineer
UEHARA Amane / Engineer, Scientst
TSUCHIZAWA Yuta / Engineer, Scientst
Exhibition
LODGE Studio Technology x Art X Data Exhibition 2019.02.12
Tumblr:https://dnnartworks.tumblr.com/
Youtube : https://youtu.be/1JyMjZID2Z0
この作品は、AI(Deep Neural Network, DNN)を画家と見立てたアート作品である。DNNは人間の脳神経を真似て作られた認知プロセスである。何重にも学習したものを元に、認知した画像をいったん抽象化する。そのプロセスは、画家の創作プロセスに似ている。脳が「印象」を情報としてストックし、本質をつくりあげていくように、画家は脳の中のある「印象」をカンバスに反映させていくのだ。 中央には鑑賞者の姿をDNNが認知した動的な画像が映し出されている。この絵は、まるで印象派の画家のタッチのような「ゆらぎ」が表現されている。このゆらぎは画像生成 の過程で生まれてくる誤差や曖昧さがリアルタイムに筆となって現れたものである。 画家は美を追い求めるときに、余計なものを捨て去る。その過程を「忘却」と捉え、AIでもまったく同じ過程を再現しうることを、複数のタッチディスプレイを配置することで試みた。ディスプレイにはDNNが画を抽象化していく際の中間層の画像が投影されており、鑑賞者はそれに触れることで、AIの作画の過程に「忘却」を加えることができる。 美とは「忘れること」で成立するものなのであろうか?
In this art work, AI (Deep Neural Network, DNN) is resembled as a painter. DNN is a cognitive process created by mimicking the human brain. DNN abstract the cognized image once based on what it have learned many times. The process is similar to a painter's creative process. Just as the brain stocks the "impression" as information and creates the essence, the painter reflects a certain "impression" in the brain on the canvas. In the center of this art, a dynamic image in which the appearance of the viewer recognized by DNN is displayed. In this picture, "fluctuation" is expressed, just like the touch of an impressionist painter. This fluctuation is caused by the error and ambiguity created in the process of DNN image generation in real time like a brushstroke. When a painter pursues beauty, he throws away superfluous things. We considered this process as "forgetting" and tried to reproduce the exact same process with AI by arranging multiple touch displays. On the display, images of the intermediate/hidden layers of the DNN's abstracting processes are projected, and the audience can touch them to add "forgetting" to the AI's painting process. Is beauty established by "forgetting"?
Staffs
Lead Creator / Art Direction: Ayaka Hirano
Machine Learning / Technical Direction: Motoi Omachi
Programming / Technical Direction: Toshihiro Kumagai
Concept: Yutaro Ueoka
Technical Adviser: Naoaki Yamashita
Art Adviser: Hiroshi Machida
Lead Producer: Chie Mizuta
Executive Producer: Toshiki Miyauchi
*All members belong to Yahoo Japan.